به گزارش قدس آنلاین، اگر یک محقق آگاه و روشن بین در پی آن باشد تا یک ویژگی در خور توجه برای برای فرقه یمانی جستجو نماید پس از اندکی تحقیق و تفحص در خصوص این جریان به دور از حقیقت درخواهد یافت که شاید بارزترین مشخصه این فرقه شبه مذهبی توسل و تمسک رهبران این جریان به خواب و رویا حداقل به عنوان مؤیدی برای باورهای باطل خویش است.
پیروان گمراه و گاه فریب خورده احمدالحسن وقتی با برهان متقن احادیث اسلامی مبنی بر بطلان استدلال به خواب و رؤیا جهت اثبات باورهای دینی مواجه میشوند. لاجرم به رهبران خویش رجوع میکنند و تنها توجیهی که رهبران این فرقه برای پیروان خویش دارند این است که خواب و رویا نه اثبات کننده بلکه تأیید کننده ولایت و امامت احمد بصری است. لسان آیات و روایات اما به ما چیز دیگری را میگوید. به تعبیر امام صادق(ع):دین خدا آنقدر عزیز است که نمیتوان با خواب و رؤیا آن را به دست آورد. به علاوه اگر به عنوان یک انسان متددین به هر دین آسمانی وجود اجنه و شیاطین را به عنوان یک اصل مسلم دینی که تمامی کتب ادیان آسمانی اعم از قرآ، انجیل و تورات و غیره بر آن صحه گذاشتهاند بپذیریم به ناگزیر بایستی این نکته را هم تأیید کنیم که در عالم خواب و رؤیا این موجودات با وجود شرارت خویش با استفاده از ابعاد غیر مادی وجود خود نسبت به ابعاد مادی وجود بشر یکسری امتیازاتی دارند.
با عنایت به این واقعیت نمیتوان انتظار داشت که جنود شیطان در عالم خواب نیز همچون بیداری مؤمنان در برابر انسان ضعیف ظاهر شوند. بلکه باید گفت در اینجا شیطان به عنوان دشمن درجه اول فرزندان آدم(ع) تلاش خواهد نمود تا به وسیله تمسک به حیلههای کثیف مزورانه خویش آنها را از راه حق و حقیقت دور کند. در این وادی ابلیس از تمام توان و قوای خویش برای دست کاری و حتی تحریف خوابهای حقیقی آدمی سود میبرد.
با این اوصاف باید گفت احتمال دیدن هر چیزی در هنگام دیدن خواب و رؤیا وجود دارد و اگر ما به عنوان یک پژوهشگر در این وادی به یکسری از توهمات شیطانی برخوردیم نباید چندان تعجب کنیم. با این حساب گریزی از این نیست که تئهمات مورد استناد فرقه بی پایه و اساس مدعی یمکانی را چیزی میان واقعیت و تخیلات نشأت گرفته از القائات شیطانی بنامیم نیازی به گفتن نیست که در میان اهل علم و معرفت اولین کسی که در حوزه مطالعاتی فرقه شناسی به افشای ماهیت سوء استفاده جریان مدعی یمانی از خواب و رؤیا پرداخت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی مجتهد سیستانی نویسنده کتاب مشهور و محبوب «خواب نما» است.
در ادامه طی گفت وگویی دوستانه با این مؤلف فاضل و گران مایه به دنبال کشف چرایی و چگونگی استفاده از عنصر خواب و رؤیا به عنوان مؤید ادعاهای باطل جریان منحرف یمانی رفتم.
بسم الله االرحمن الرحیم در جلسه هفتم از سلسله مباحث مربوط بهع پرونده ویژه تبار شیطان با موضوع مهم نقد مدعی یمانی در خدمت حضرت حجتا الاسلام والمسلمین سید مهعدی مجتهد سیستانی مؤلف پر کار و توانمند حوزه مهدویت هستیم. استاد گرانقدر ضمن تشکر از این که به ما اجازه دادید تا از حضورتان بهره ببریم خواهشمندم در پاسخ نخستین سؤال لطفاً ارزش و اهمیت مقوله خواب و استفاده از آن به عنوان یک عنصر مقوم دینی را در پرتو آیات و روایات اسلامی برای ما تبیین کنید؟
مجتهد سیستانی: بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم در پاسخ به این پرسش باید بگویم خواب در آیات و روایات از یک نظر بر دو قسم است: خوابی که حجت خدا میبیند و خوابی که مردم عادی میبینند. قسم اول خواب از دستبرد شیطان به دور است و گونهای از وحی تلقی میشود اما قسم دوم آن فراوان در معرض دستبرد شیطان و تسلط نفس میباشد و حجیت ندارد. در حدیث صحیح از امام صادق علیه السلام وارد شده: دین خدا با ارزشتر از آن است که در خواب دیده شود از طرف دیگر هر فرقهای بر اساس تفکرات خود خواب میبیند لذا به جای اینکه هدایت کننده باشد گمراه کننده است. بنابراین خواب نمیتواند حقانیت چیزی را ثابت کند و بیشتر از یک مؤید کارایی ندارد.
به نظر حضرت عالی به عنوان یکی از متخصصان برجسته نقد و بررسی افکار و عقاید فرقه ضاله احمد اسماعیل بصری مهمترین و کلیدیترین استفادهای که این جریان انحرافی از مقوله خواب و رؤیا میکند چیست؟
مجتهد سیستانی: مهمترین استفادههای پیروان و حامیان این فرقه از مسئله خواب را رؤیا در این موراد است: اثبات اینکه او فرزند امام زمان است، اثبات اینکه او فرستاده ایشان است، اثبات اینکه او حجت خداست، اثبات اینکه پیروی از او واجب و مخالفت با او حرام است، اثبات این که منکران این مسئله اهل جهنم هستند اینها ادعا می کنند که همه موارد را در خوابها دیدهاند.
ضمن تشکر از پاسخ شما لطفاً بفرمایید این بهره بردن ازمقوله خواب به عنوان یک مؤید دینی میتواند چه اثرات مخربی از لحاظ اعتقادی و دینی به دنبال داشنه باشد؟
مجتهد سیستانی: واضح است که این مسئله کاملاً اعتقاد شخص را تحت الشعاع دعاوی احمد بصری قرار میدهد و کم کم فرد را خودشیفته و خودپسند میکند به طوری که فرد به تدریج فکر میکند چقدر آدم خوب و بزرگی بوده که این خوابها را میبیند و کم کم توهم گرا نیز میگردد و چیزهای بیخود و بیارزش و حتی باطلی در خواب میبیند ولی به آنها تکیه میکند.
به عنوان حسن ختام فرمایشات خویش لطفاً بفرمایید بهترین و مهمترین پیشنهاد شما برای مقابله با استفاده این جریان از عنصر خواب و رؤیا به منظور تأیید خود چیست؟
مجتهد سیستانی: از منظر من برای رسیدن به این مقصود به طور کلی میتوان دو نوع راه حل ارائه داد که عبارتند از: راه حل علمی و راه حل عملی راه حل علمی مطالعه کتاب خواب نما است تا بدین وسیله جایگاه خواب در انتخاب دین بر اساس نصوص اسلامی برای وی کاملاً روشن شود. و راهکار عملی رعایت نکاتی است که باعث میشود خواب از دستبرد شیطان به دور باشد.
خبرنگار: علی رحمانی
انتهای پیام/
نظر شما